25 هزار نفر در قالب دانشجو معلمان و 12 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی جذب آموزش و پرورش می شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش
25 هزار نفر در قالب دانشجو معلمان و 12 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی جذب آموزش و پرورش می شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال ۲۵ هزار نفر از طریق دوره چهارساله و ۱۲ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ در آموزش و پرورش جذب می‌شوند و به عنوان دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند.
به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه بیست و یکمین نشست دو روزه مدیران و رؤسای دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که در پردیس زینبیه دانشگاه فرهنگیان شهرستان پیشوا برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۴ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور در ۱۰۷ هزار مدرسه تحصیل می‌کنند.
وی ادامه داد: امسال ۲۵ هزار نفر از طریق دوره چهار ساله و ۱۲ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ و در مجموع حدود ۴۰ هزار نفر جذب آموزش و پرورش می‌شوند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در اول مهر ۲۰ هزار دانشجومعلم فارغ‌التحصیل می‌شوند و وارد مدارس خواهند شد، گفت: برای اول مهر ۶۰ هزار بازنشسته در آموزش و پرورش داریم.
حسینی با تأکید بر اینکه اول مهر هیچ کلاس درسی بدون معلم نخواهیم داشت، اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی را از طریق حق‌التدریس، طرح خرید خدمات و تعدادی از طریق استخدام جبران می‌کنیم.
سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین در این مراسم اظهار داشت: همه می‌دانیم نظام تعلیم و تربیت با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و آسیب‌ها و چالش‌های زیادی پیش روی نظام تعلیم و تربیت است و همه باید تلاش کنیم این چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.
وی با تأکید بر اینکه ارتقای کیفیت بر اساس سند تحول بنیادین، استراتژی اصلی نظام تعلیم و تربیت است، گفت: خوشبختانه امروز سند تحول وارد مرحله اجرایی خود شده است؛ سندی که بیش از 670 برنامه عملیاتی در آن استخراج شده و حدود 370 برنامه آن در برنامه ششم و 270 برنامه در برنامه هفتم اجرایی می‌شود؛ ضمن اینکه 72 برنامه نیز در سال جاری به عنوان اولویت تعیین شده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بزودی داشبورد مدیریتی سند تحول را در قالب سامانه‌ای راه‌اندازی می‌کنیم، گفت: در این روش از ستاد به ادارات کل و از آنجا به مناطق و در ادامه در مدارس اجرایی می‌شود.
حسینی با بیان اینکه 64 درصد از راهکارهای 131 گانه سند مبتنی بر خرده نظام رهبری و مدیریت و تربیت معلم و منابع انسانی است، گفت: هویت ملی، محلی بین‌المللی، دینی و انقلابی به عنوان یکی از جوهره‌های اصلی سند تحول است.
وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت از کنکورگرایی،‌کلاس‌محوری و نمره نگری باید تبدیل به یک نهاد تربیتی و اجتماعی تبدیل شود، افزود: چهارمین محور سند تحول تعلیم و تربیت تمام ساحتی است ضمن اینکه می‌پذیریم نظام تعلیم و تربیت از تک بعدی بودن و آموزش گرایی صرف در بین دانش‌آموزان، معلمان و اولیا رنج می‌برد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سند تحول به شکلی نشانه‌گیری کرده که این عارضه را از بین ببرد و از تک ساحتی به سمت چند ساحتی حرکت کند و اتکای اصلی این موضوع بر پایه معلمانی است که تمام ساحتی رشد کنند.
حسینی با تأکید بر اینکه بزرگترین و اولین رسالت دانشگاه فرهنگیان، تعلیم و تربیت نیروی انسانی با صلاحیت اخلاقی، انقلابی و حرفه‌ای است، افزود:‌ یعنی کسانی که توانمندی نگرشی، منشی و رفتاری آنها در تراز انقلاب باشد.
وی با اشاره به رویکردهای مناسب نسبت به دانشگاه فرهنگیان متذکر شد: عده‌ای معتقد هستند وزارت علوم مسؤول تهیه نیروی انسانی برای همه بخش‌هاست و نگاه‌شان این است که  به دانشگاه فرهنگیان نیازی نیست و در مقابل نگرش دوم می‌گوید این دانشگاه باید نیروی انسانی با شایستگی‌های تخصصی،‌دانشی، تربیتی، حرفه‌ای، اخلاقی و منشی و نگرشی را تربیت کند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید تربیت محوری،‌اخلاق محوری منش و نگرش محوری دانش معلمان را در دانشگاه فرهنگیان برجسته کنیم، گفت: باید کنش آموزشی وحرفه آموزی را بیشتر برجسته کنیم.
حسینی با بیان اینکه در سال جاری 68 هزار خروجی از نظام تعلیم و تربیت خواهیم داشت، یادآور شد: تا سال 1402 و 1403 اوج خروجی ما از نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و باید از طریق دانشگاه فرهنگیان این کمبود نیرو را جبران کنیم.
وی گفت: در طی سال‌های 92 تا 98 تعداد دانش‌آموزان از 12 میلیون به 14 میلیون رسیده است در حالی که 12.2 درصد نیروی پرسنلی آموزش و پرورش کاهش یافته است.
حسینی با تاکید بر اینکه در سند تحول نباید به مدیران مدارس مدیر بگوییم، تأکید کرد:‌ باید به مدیران مدارس رهبر آموزشی بگوییم؛ تفاوت این دو کلمه این است که مدیر با ابزار قدرت، دیگران را به اطاعت خویش درمی‌آورد و در مقابل رهبر آموزشی یعنی اینکه فرد از اقتدار و نفوذ استفاده می‌کند و این اقتدار او قابلیت اطاعت دیگران را همراه با میل خودشان انجام می‌دهد و نفوذ این است که فرد چنان منشی داشته باشد که دیگران به اطاعت او درمی‌آیند.
وی با اشاره به ویژگی‌ دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان باید تک جنسیتی باشد که اکنون اینگونه است؛ دوره 4 ساله داشته باشد که باز این چنین است و اگر خواسته باشند از بیرون از مجموعه آموزش و پرورش نیرویی برای این نهاد تربیت شود باید حتما این افراد دوره یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده باشند و نباید به جز از طریق دانشگاه فرهنگیان هیچ نیرویی را سر کلاس درس بفرستیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش  با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان باید استمرار شایستگی دانشی،‌ منشی و روشی را بر عهده بگیرد،‌ خاطرنشان کرد:‌ قصد داریم رتبه‌بندی معلمان را اجرا کنیم و برای ایجاد انگیزه و صلاحیت بیشتر، بهترین راه رتبه‌بندی معلمان است اما پیش زمینه‌ای دارد که آن نظام آموزش صلاحیت معلمان است.
حسینی با بیان اینکه پیش زمینه صلاحیت معلمی می‌تواند توسط دانشگاه فرهنگیان انجام شود، رسالت دیگر دانشگاه فرهنگیان را پژوهش‌محوری بودن عنوان کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان باید مرکز مطالعات راهبری نظام تعلیم و تربیت باشد.
وی با تأکید بر اینکه باید مدرسه پژوهی،‌ دانش‌پژوهی، درس‌پژوهی و مدیریت پژوهی سکه رایج نظام تعلیم و تربیت باشد، گفت: توسعه حرفه‌ای معلمان باید مورد توجه قرار گیرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت ارتباط مؤثر نظام تعلیم و تربیت با مراکز دانشگاهی‌،‌ یادآور شد: معتقدیم نظام تعلیم و تربیت به شدت به مشارکت صاحبنظران نیاز دارد و باید دفتر همکاری صاحبنظران دانشگاهی و آموزش و پرورش داشته باشیم و این تعامل را دانشگاه فرهنگیان می‌تواند ایجاد کند.
حسینی با بیان اینکه بر اساس اسناد دانشگاه فرهنگیان باید این دانشگاه مدارس تجربی داشته باشد، ابراز داشت: معتقدیم این مدارس نه تنها برای کارورزی دانشجومعلمان بلکه برای استانداردهای کیفی مدرسه در اختیار باشد و این موضوع در همه مدارس مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه خاص به دانشگاه فرهنگیان، افزود: امروز شخص اول نظام یعنی رهبر معظم انقلاب به این دانشگاه توجه خاصی دارند ضمن اینکه برای نظام تعلیم و تربیت ما هر گونه ایده‌ای به مجلس بدهیم باید مطمئن باشیم با بالاترین رأی تصویب می‌شود.


18 تير 1398 15:5
اخبار مرتبط
مهرماه امسال با کمبود معلم مواجه نخواهیم بود
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظر شما برنامه توسعه مشاغل خانگی تاچه می تواند در بیکاری دانش آموختگان دانشگاه ها تاثیرداشته باشد؟