نخستین نمایشگاه‌ مجازی با حمایت اتاق بازرگانی تهران برگزار می‌شود

فرصتی برای معرفی بنگاه‌های کوچک ایرانی به دنیا
نخستین نمایشگاه‌ مجازی با حمایت اتاق بازرگانی تهران برگزار می‌شود

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران را فرصتی کم‌نظیر برای معرفی بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی به دنیا دانست و گفت: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بخوبی از تهدید ظهور این سندرم شدید تنفسی حاد کمال استفاده را برد و به نوعی فرهنگ تعاملات و تبادلات به شیوه‌های سنتی را به الگوهای مدرن در حوزه اقتصاد و تجارت تغییر داد.
حسام‌الدین حلاج با اشاره به حمایت اتاق بازرگانی تهران از نخستین نمایشگاه مجازی ایران عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا از همان ابتدا تجار و بازرگانان کشور را با مصائب و محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو کرد، از عدم امکان رفت‌وآمد به دلیل بسته شدن مرزها یا لغو پروازهای خارجی تا برهم خوردن عرضه و تقاضای جهانی و به طور کلی زنجیره تامین برای کالاها و خدمات که در نتیجه موجب کاهش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی ایران و سایر کشورها شد.
معاون امور بین‌الملل اتاق تهران افزود: در این میان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی از تهدید ظهور این سندرم شدید تنفسی حاد، استفاده کرد و به نوعی فرهنگ تعاملات و تبادلات به شیوه‌های سنتی را به الگوهای مدرن در حوزه اقتصاد و تجارت تغییر داد. وی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، بریتانیا، سنگاپور، چین، هند و... طی سالیان متمادی روی تحقیق، توسعه و نوآوری در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده بودند و امروز ملاحظه می‌کنیم که به طور مثال در وبینارها و رویدادهای مجازی، راهکارهای خوبی برای رفع نیاز فعلی ارتباط و مذاکره بی‌واسطه میان تجار در پلتفرم‌های مجازی تدارک دیده‌اند.

حلاج به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران اشاره کرد و گفت: ایران طبق تعریف اتحادیه جهانی ارتباطات از وضعیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در این صنعت داشته و از بسیاری از کشورهای منطقه رتبه و وضعیت بهتری دارد که از جمله نمودهای عینی آن می‌توان به اندازه توسعه شبکه‌های ارتباطی، تعدد رایانه‌های شخصی، ضریب نفود تلفن همراه، افزایش تعداد کاربران اینترنت و مراکز ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و رایانه ای اشاره کرد.

وی ادامه داد: با داشتن این زیرساخت‌های رایانه‌ای، ارتباطی و اینترنتی، تکثیر نمایشگاه‌های مجازی یکی از راهکارهای مثمرثمر برای بازگرداندن تجارت و سرمایه‌گذاری به شرایط نرمال در شرایط همه‌گیری کروناست که فرصت آشنایی با طیف متنوعی از محصولات و خدمات با امکان مقایسه بین آنها را برای مخاطبان فراهم می‌کند.

حلاج گفت: همچنین این نمایشگاه با صرفه‌جویی در وقت و هزینه در مقایسه با انجام سفرهای تجاری برای ارتباط مستقیم با تولیدکننده و مطرح کردن نیازها، زمینه کسب اطلاعات گسترده‌ای را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کند.

به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، اکنون دیگر لازم نیست فقط چند نمایشگاه تجاری در سال را به دلیل هزینه‌های بالا برای مشارکت انتخاب کرد چرا که با نمایشگاه‌های مجازی تجاری، این فرصت فراهم است تا در یک زمان مشخص در چند نمایشگاه تجاری در صنایع مرتبط شرکت و در بازارهای جدید کاوش کرد. به‌علاوه، یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های نمایشگاه‌های مجازی این است که حتی به یک عرضه‌کننده کوچک که قبلا توان شرکت در نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی را نداشت این امکان را می‌دهد تا به راحتی جهانی شده و کالای خود را بدون هزینه فوق‌العاده برای شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور، در معرض دید مشتریان جهانی قرار دهد.

به اعتقاد وی، قرار نیست نمایشگاه‌های مجازی، جایگزین نمایشگاه‌های فیزیکی شوند؛ اما چنانچه این راهکار بتواند اعتماد مخاطب داخلی خود را جلب کند، بستر بسیار مناسبی برای معرفی پتانسیل‌های شرکت‌های بخش خصوصی کشور است که چه در سال‌های اولیه پسابرجام و چه در زمان اعمال تحریم‌های ثانویه نتوانستند آن‌گونه که باید ظرفیت‌های واقعی خود را به منصه ظهور و معرفی به همتایان خارجی برسانند.

وی ادامه داد: به‌علاوه، قرار گرفتن در زمره کشورهایی که این روزها سردمدار برپایی نمایشگاه‌های مجازی متنوع و تخصصی هستند، به نوعی نشانگر پیشرفت و توانمندی‌های داخلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.

حلاج اظهار داشت: با افزایش هرچه بیشتر سطح فناوری در کسب و کارها و روی آوردن آنها به عملکردهای دوستدار محیط زیست، نمایشگاه‌های تجاری مجازی در آینده محبوبیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

 

وی گفت: خوشبختانه اتاق تهران نیز اخیرا با امضای یک تفاهم‌نامه همکاری، از پروژه نخستین نمایشگاه مجازی ایران واقع در آدرس iranvirtualexpo.com حمایت کرده و در تلاش هستیم تا همگام با تحول دیجیتال در عرصه کسب و کارها، اعضای اتاق، شرکت‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی را از طریق این بستر و در رویدادهایی که با هماهنگی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای هدف و نیز سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران ترتیب داده خواهد شد، در معرفی ظرفیت عظیم و ناشناخته‌شان به طرف‌های خارجی و علاقمندان به تجارت و سرمایه‌گذاری با ایرانیان یاری برسانیم.


5 بهمن 1399 9:42
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟