آموزش مهارت‏های زندگی و افزایش اشتغال پذیری برای افرادی که در معرض شرایط نامساعد قرار می گیرند

در قالب طرح پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی رونمایی شد:
آموزش مهارت‏های زندگی و افزایش اشتغال پذیری برای افرادی که در معرض شرایط نامساعد قرار می گیرند

طرح "آموزش مهارت‏های زندگی مبتنی بر توانمند سازی اجتماعی-اقتصادی با رویکرد تاب آوری "امروز در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با حضور دكتر ازوجى و دكتر محمودى مدیر کل سیاستگذاری و اشتغال و مدیر کل هدایت نیروی کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ،دكتر كبيرى از صندوق جمعیت سازمان ملل متحد ، دكتر پرند رييس پارك و جمعى از مديران ، كارشناسان و پژوهشگران دانشگاه هاى كشور رونمایی شد.
به گزارش بازارکار به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و با هدف توانمند‏سازی، افزایش اشتغال‏پذیری و تاب‏آوری روانی اجتماعی زنان و جوانان اقدام به طراحی و اجرای این طرح کرده است.در مراسم رونمایی بررسی فعالیت‏های انجام شده ،معرفی چارچوب اجرایی طرح ،مرور فعالیت‏های انجام شده،رفع نواقص احتمالی وهمفکری با ذی نفعان اصلی با حضور صندوق جمعیت سازمان ملل متحد،مدیر کل سیاستگذاری و اشتغال و مدیر کل هدایت نیروی کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ،همکاران طرح از دانشگاه‏های علوم پزشکی ایران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و دو شرکت دانش بنیان همکار مدنظر قرار گرفت.


به گفته دکتر کوروش پرند رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی طرح «بررسی مطالب مهارت‌های زندگی و برنامه درسی آن برای جوانان و زنان و اجرای طرح آزمایشی آن با هدف توانمندسازی اجتماعی- اقتصادی و تاب آوری» با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، UNFPA و UNDP درصدد تدوین برنامه درسی مناسب در خصوص مهارتهای زندگی برای تدریس و اجرا در شهرستان پلدختر از توابع استان لرستان، یکی از شهرستان های آسیب دیده در فاجعه سیل سال 1398 برای بالا بردن میزان تاب آوری ساکنین این منطقه با استفاده از آموزش مهارت های زندگی و در نهایت افزایش اشتغال پذیری در آنها است.
به گفته رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی این طرح با هدف مستندسازی برنامه‏ها، اقدام‏ها و فعالیت‏های مرتبط با آموزش مهارت‏های زندگی در کشور، تحلیل نتایج و طراحی و اجرای برنامه آموزشی متناسب به منظور توانمندسازی، افزایش توان اشتغال‏پذیری و تاب‏آوری روانی و اجتماعی جامعۀ هدف طراحی شده است.
پرند به عنوان مجری اصلی این طرح گفت: براساس گام‏های پیش‏بینی شده ابتدا تجارب تمامی دستگاهها، سازمان‏ها و نهادهایی (وزارتخانه‏های کشور، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان بهزیستی، شهرداری‏های سراسر کشور) که به نوعی به موضوع مربوط بودند مورد بررسی قرار گرفت و اقدام‏های انجام شده در خصوص آموزش مهارت‏های زندگی جمع‏آوری و تحلیل شد. در گام بعدی برنامۀ آموزشی مهارت زندگی تدوین و آماده اجرا شد. بر این اساس ابتدا عناصر برنامه شامل منطق، هدف و برونداد یادگیری، محتوا و فعالیت‏های یادگیری از مستندات مربوطه استخراج و اعتباریابی و آماده اجرا شد.
وی تاکید کرد:در طراحی این برنامه آموزشی ضمن مرور ادبیات نظری مرتبط با موضوع،تلاش شد تا به نوعی تجارب بومی نیز مد نظر قرار گیرد.
دکتر غلامرضا یادگارزاده عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از مجریان این طرح سرفصل‏های آموزشی برای 11 مهارت زندگی شامل "خوداگاهی، همدلی، روابط بین‌فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد، و رفتار جرأت‌مندانه" از جمله نتایجی بود که به نوعی با تقسیم‏بندی سازمان جهانی بهداشت جهانی نیز هماهنگ بود.
به گفته یادگارزاده محتوای این برنامه آموزشی در گام سوم تبدیل به سناریو آموزشی شد و با کمک سه مدرس خبره دوره‏های آموزشی مهارت زندگی، مهارت‏های "خوداگاهی، همدلی، روابط بین‌فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد، و رفتار جرأت‌مندانه" تبدیل به فیلم‏های آموزشی 30 دقیقه‏ای گردید. در یک گام موازی با گام دوم و با هدف غربالگری جامعه هدف آزمون مهارت زندگی نرم شده برای جامعه ایران اجرا شد و این گام با شناسایی نیازهای آموزشی و هدف غربالگری روانی مخاطبان برنامه آموزشی صورت گرفت. در گام نهایی و با هدف اجرای آموزش در بستر اینترنت و شبکه‏های تلویزیونی، پلتفرمهای مورد نظر طراحی و آماده اجرا شد.
به گفته مطمینا آموزش برای افرادی که در معرض شرایط نامساعد قرار می گیرند می تواند به تاب آوری روانی اجتماعی آنها کمک کند بنابراین پیشنهاد میشود اجرای آموزش های غیر فنی مانند مهارتهای زندگی باید تبدیل به یک اولویت ملی در کشور شود. این امر باید با مشارکت تمامی نهادهای مرتبط مانند آموزش و پرورش، دانشگاهها، سازمانهای حمایتی و ... انجام پذیرد.همچنین تسری برنامه طراحی شده در این پژوهش به بخش های دیگر کشور (اعم از آسیب دیده و عادی) با هدف فرهنگ سازی و توسعه مهارتهای زیستن میتواند بسیار کارآمد باشد.
وی در پایان تصریح کرد: دو موضوع اساسی را در این میان نباید فراموش کرد.اثربخشی آموزش های مهارت زندگی موضوعی است که در آموزش مهارت های غیرفنی به سادگی سنجیده نمیشود و ضرورت دارد با بررسی همه جانبه در پژوهش های مختلف به این مهم دست یافت.در ضمن آموزش مهارت های زندگی به دلیل گستردگی دامنه عمل و اختیاری بودن بایستی از جذابیت لازم برای جامعه هدف برخوردار باشد؛ از این رو پیشنهاد می شود با استفاده از تمامی ظرفیت های رسانه این اموزش ها به صورت گسترده در جامعه جریان یابد تا افراد بتوانند آنها را آموخته و در زندگی به کار گیرند.
در ادامه اين مراسم معرفى پلتفرم آزمون ،معرفى پرتال آموزشى و معرفى مدرسين و نمونه هايي از آموزش متخصصان حاضر در اين طرح انجام شد.
در ادامه اين رويداد ضمن دريافت نظرات و همفكرى حاضران،بخش ها و واحدهاى مستقر در پارك علم و فناورى دانشگاه شهيد بهشتى مورد بازديد قرار گرفتند.


19 بهمن 1399 16:3
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟