چارچوبی استاندارد برای رسیدن به اهداف کسب وکار

ارائه به شیوه‌ Pitch deck را بیاموزیم:
چارچوبی استاندارد برای رسیدن به اهداف کسب وکار

هر کسب و کار بنا بر‌ نیازهایی که در هر برهه‌ زمانی دارد، لازم است تا بتواند خودش را به دیگران معرفی کند.
به اعتقاد دکتر علی اصغر سعدآبادی عضو هیات علمی و رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی برای اینکه این معرفی، در راستای رسیدن به هدف های موردنظر کسب و کار باشد، باید در قالب یک چارچوب استاندارد ارائه شود.
به گزارش بازارکار، سعدآبادی در نشست مشترکی با فاطمه جعفریان کارشناس ارشد کارآفرینی و عضو یکی از استارت آپهای مستقر در دانشگاه شهید بهشتی ضمن اشاره به نقش حیاتی ارائه مناسب در رشد کسب و کار تاکید کرد: مهم‌ترین نیاز هر کسب و کار، جذب منابع مالی است و به همین علت، اگر میخواهید به موفقیت برسید لازم است توصیف درستی از عملکرد خود را با سرمایه‌گذار در میان بگذارید. 
وی افزود:ارائه برای تامین‌کنندگان منابع مالی، جزو پرکاربردترین موارد استفاده از pitch deck است.
جعفریان نیز در ادامه نشست بر اهمیت این شکل از ارائه تاکید کرد و افزود: این نوع ارائه برای هر کسب و کاری می‌تواند مزایای متنوعی را به همراه داشته باشد. فراهم کردن راه حل های مختلف برای یک مشکل واحد از جمله این مزیت هاست. هر کسب و کاری در پی برطرف کردن یک مشکل مشخص است. این مشکل می‌تواند از طرق مختلف به نتیجه برسد.بنابراین برای اینکه به راه‌حل موردنظر برسید لازم است تا راه های متفاوت را بررسی کنید.البته هر کدام از این راه‌ها، ویژگی هایی دارند که باید میزان تناسب آن‌ها با مشکل موجود و امکانات شرکت برای برطرف کردن آن بررسی شود تا مناسب‌ترین راه‌حل انتخاب شود.نکته مهم این است که بررسی راه‌حل های مختلف، نشان دهنده‌ تسلط و تحقیقات کامل شما در بازار است.
وی شناسایی فرصت های بیشتر در بازار،انتخاب بهترین راه حل برای یک مشکل واحد(از لیست راه حل ها) و توضیح مدل کسب و کار به صورت خلاصه و با سرعت بالا را از جمله مزایای دیگر این روش دانست و افزود:در این شکل از جلسات، نه لازم است که این جزئیات بیان شود و نه زمان به شما این اجازه را می‌دهد.در واقع pitch deck این امکان را فراهم می‌کند تا شما به صورت خلاصه همه‌ آن‌ قسمت هایی که بنا بر نیاز شما از ارائه لازم است، بیان شود.
به گفته جعفریان pitch deck معمولا برای کسانی ارائه می‌شود که می‌خواهند تمایزی بین ما و دیگران بدانند.بنابراین برای نشان دادن این تمایز لازم است تا شناخت خوبی از دیگر فعالان این حوزه یا رقبا وجود داشته باشیم تا متناسب با بیان ویژگی های آن ها، بتوانیم ویژگی های خود را تعریف کنیم.
وی ادامه داد: آنچه در نهایت این ارائه بیشتر مورد توجه شنوندگان قرار می‌گیرد، شناسایی تیم مدیریتی‌ای است که قرار است کار را هدایت کند.چراکه همه‌ آنچه قرار است در شرکت جریان داشته باشد، از مسیر آن‌چیزی می‌گذرد که در ذهن تیم مدیریت است، پس لازم است تا این تیم خودش را به بهترین شکل ممکن تعریف کند.در مقابل، همه‌ فعالیت هایی که مدیریت انجام می‌دهد در این جهت است که بتواند محصول یا خدمت خود را به دست مخاطب برساند. اینکه تیم مدیریت این فرایند را به چه شکل انجام می‌دهد از جمله کارهایی است که تمام فعالیت ها و اهداف یک شرکت را شامل می‌شود، پس شنوندگان در جریان آن قرار خواهندگرفت.
جعفریان افزود: در این میان دانستن این نکته ضروری است که تامین بودجه برای کسب و کار، فرایند چند مرحله‌ای  است که  pitch deck فقط مرحله‌ اول آن را پوشش می‌دهد.پس اگر قصد شما، ارائه‌ pitch deck به سرمایه‌گذار باشد، در واقع تصویری را نشان می‌دهید که  از طریق آن، اهداف سه تا پنج ساله خود و اینکه قرار است چه‌کاری انجام دهید و چه مقصدی را در پیش دارید را هم مشخص می‌کنید.
به گفته سعدآبادی Pitch deck   هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ  فرم باید استاندارد و با اتفاقات جلسه ارائه، سازگاری داشته باشد.تنها در این صورت است که می‌تواند معامله رشد پروژه یا راه‌اندازی شما را تضمین ‌کند.
وی در پایان افزود: لازم نیست همه‌ مقدمات یک ارائه را فراهم کنید،چراکه قالب های آماده‌ای برای این کار وجود دارد که با اندکی تغییر و وارد کردن اطلاعات موردنظر، شخصی می‌شود. مشخص است که محتوای هر ارائه، با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است و لزوما برای همه به یک شکل نخواهدبود اما بهتر است بدانید بر اساس تحقیقی که شرکت docsend انجام داده‌است؛  میانگین زمان بررسی هر ارائه توسط سرمایه‌گذاران سه دقیقه و چهل و چهارثانیه است که سه بخش منابع مالی، تیم و رقابت  معمولا توجه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.فراموش نکنید که بهتر است مراحل مختلف به شکل روایت و داستان، شرح داده شود و مهم‌ترین اصلی که می بایست توجه داشته باشید این است که در هیچ قسمت از ارائه‌، ابهام یا پیچیدگی نداشته باشید.


20 بهمن 1399 11:8
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟