تا بحال با افرادی برخورد داشته اید که کل یک فیلم سینمایی یا یک سریال را در چند دقیقه برایتان توضیح دهند ؟ این افراد بدون واردشدن به جزئیات خسته کننده ، طوری تصویر کلی را برایتان ترسیم می کنند که شما همه موضوعات اصلی را متوجه می شوید.
به گزارش بازارکار دکتر علی اصغر سعدآبادی عضو هیات علمی و رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در نشست مشترک با ایمان نیکی جو کارشناس ارشد مدیریت فناوری و عضو استارت آپ استدیو دانشگاه شهید بهشتی درخصوص ابعاد مختلف Business Model Canvas یا همان بوم مدل کسب و کار توضیخ داد.
سعدآبادی گفت:اگر بخواهید طرح یا ایده کسب و کارتان را در مدت زمانی کوتاه به فرد دیگری توضیح دهید ؛ بهترین کار نشان دادن بوم کسب و کارتان به آن فرد است. این بوم ، ابزاری ساده و تصویری است که برای توصیف ، طراحی و شروع کسب و کار جدید یا به چالش کشیدن و تغییر آن به کار می رود و به شما اجازه می دهد تا به راحتی همه هزینههای کسب و کارتان را سازماندهی و راه های کسب درآمد را نیز پیدا و مدلسازی کنید. همچنین این ابزار به شما کمک میکند تا با ترسیم تعامل بین بخشهای مختلف کسب و کار ، فعالیتهای خود را به شکلی هماهنگ پیش ببرید.
رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی درباره تاریخچه بوم مدل کسب و کار گفت: این مدل ابتدا سال 2008 توسط الکساندر اوستروالدر طراحی شد. طبق تعريف او ؛ مدل کسب و کار ابزاری مفهومی است که شامل مجموعهای از عناصر و ارتباط آنها بوده و منطق شرکت جهت درآمدزايی را نمایش می دهد. تعريف استروالدر و بوم مدل کسب و کار پيشنهادی وی، از توجه و استقبال قابل توجهی برخوردار شد بطوری که امروزه در اکثر شرکت های موفق جهان و رویدادهای استارتاپی از اين بوم به عنوان تابلوی راهنمايی برای جهت دهی مسير کسب و کار استفاده می کنند.
در ادامه نشست ایمان نیکی جو با طرح این سوال که چرا باید بوم کسب و کار داشته باشیم ؟ تاکید کرد: با قاطعیت می توان گفت که هر بیزینس موفقی مدل کسبوکار مناسبی دارد که مطابق آن به جلو حرکت می کند. به 4 دلیل خیلی مهم شما باید از این ابزار استفاده کنید.اولین دلیل اینکه بوم مدل کسب وکار مزیت رقابتی شما را مشخص می کند.در بازارهای رقابتی، مزیتی که برای مشتری ایجاد میکنید، میتواند برگ برندۀ شما در جذب مشتری باشد. مزیت رقابتی از یک برند به برند دیگر متفاوت است ؛ مثلاً برای یک شرکت طراحی سایت، پشتیبانی قوی و برای یک شرکت توریستی ، یادآوری دقیق برنامههای پرواز می تواند مزیت رقابتی مهمی به حساب بیاید. شما هم میتوانید با مدلی که برای کسب و کارتان می سازید ، مزیت های رقابتی خود را بصورت دائم یادآوری و هر روز طبق آن برای خود برنامهریزی کنید.
وی ادامه داد:به عنوان مزیت دوم میتوانید کسبوکارتان را توسعه دهید.اگر پای حرفهای یک مدیر یا موسس یک کسب و کار بنشینید ، حتما از رویاهایش برای پیشرفت و توسعۀ کسب و کارش خواهید شنید . با طراحی مدل کسب و کار و بهروزرسانی مداوم آن میتوانید بهطور پیوسته سودتان را مدیریت کنید و از درآمدی که بدست می آورید بخشی را به توسعه کسب و کارتان اختصاص دهید.
نیکی جو افزود:فراموش نکنید که بوم مدل کسب و کار باعث پایداری مالی می شود. ثبات مالی در هر شرایطی (حتی در شرایط بد اقتصادی و رکود بازار) ، یکی از مهم ترین مولفه هایی است که موفقیت یک کسب و کار را تضمین میکند ، هرساله تعداد زیادی از کسب و کارها به دلیل ضعف در مدیریت مالی مجبور به تعطیلی میشوند در حالی که یک مدل کسب و کار موفق ، شما را از میزان سودتان در بازههای زمانی مشخص آگاه و ضربالاجلی را هم برای مقابله با ضرر و زیان تعیین می کند. همچنین بوم مدل کسب و کار خوب باعث جذب سرمایه گذار به طرح شما می شود. سرمایهگذاران به خوبی با میزان شکست کسبوکارها آشنا بوده و به همین دلیل در قدم اول به دنبال آن هستند که بدانند برنامه شما برای کسب سود چیست ؟ پس اگر به دنبال جذب سرمایه اید ، بهترین کار خلق یک مدل کسب و کار خوب و ارائه آن به سرمایهگذاران است.
نیکی جو با تاکید براینکه داشتن چنین ابزاری، فواید زیادی دارد اضافه کرد: میتوانید قبل از این که بخواهید ریالی هزینه کنید ؛ کسب و کارتان را از بالا ببینید. میتوانید شفافیت و تمرکز بهتری روی عوامل محرک کسب و کارتان داشته باشید. همچنین میتوانید به سادگی مدل خود را تغییر داده و تأثیر تغییرات را دوباره در یک صفحه مشاهده کنید.
سعدآبادی در جمع بندی نشست عنوان کرد: با گذشت زمان صاحبان کسب و کار ، چندین بار مدل کسب و کارشان را تغییر می دهند تا بتوانند تغییرات محیطی و شرایط بازار را در آن منعکس کنند. به همین خاطر معمولا مدل های کسب و کار را کوتاهمدت طراحی میکنند تا شرکت ها بتوانند به سرعت با شرایط بازار هماهنگ شوند.