"خبریو" ؛ یک نمونه موفق استارتاپی برای تصمیم گیری سریع در حوزه کسب و کار

"خبریو" ؛ یک نمونه موفق استارتاپی برای تصمیم گیری سریع در حوزه کسب و کار


خبریو یک سامانه پایش و پردازش اخبار است که خبر مورد نیاز شما را از میان بیش از هزار خبرگزاری پیدا کرده و با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، دسته بندی، برچسب گذاری و خلاصه سازی می کند و در نهایت خبری تر و تمیز را در اختیار شما گذاشته تا امر تصمیم گیری را برای شما تسهیل کند.
خبریو استارتاپی است که به مرور، پایش، پالایش و پردازش اخبار مطابق میل و نیاز افراد و یا سازمان‌ها در راستای  توسعه کسب وکار و آینده آن می پردازد. در این سرویس امکان تصمیم گیری و تصمیم سازی برای فرد و سازمان فراهم می شود تا بتواند جایگاه و موقعیت خود را  در بازار حال و آینده رصد کند و برند و موقعیت خود را در رسانه ها ارزیابی کرده و نسبت به بازخوردها و اخبار منتشر شده مطلع شود و بهترین تصمیم را بگیرد. خبریو از شرکت ها و کسب و کار های موفق مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی (رویش) است که پس از شتابدهی در شتاب دهنده تریگاپ به این مرکز پیوسته است. بازارکار نوین در گفتگو با سعید ابراهیمیان مدیرعامل خبریو به چند و چون فعالیت این کسب و کار پرداخته است. 
خبریو چیست؟
خبریو یک سامانه پایش و پردازش اخبار است که خبر مورد نیاز کاربر را از میان بیش از هزار خبرگزاری پیدا کرده و با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، دسته بندی، برچسب گذاری و خلاصه سازی می کند و در نهایت خبری تر و تمیز را در اختیار کاربران گذاشته تا امر تصمیم گیری را برای آنها تسهیل کند.
مهمترین ماموریت خبریو پاسخ دادن به این سوال است که "چه خبری را نیاز دارید؟" در واقع فعالیت اصلی ما مرور، پایش، پالایش و پردازش اخبار است.
در حال حاضر در حوزه مرور و پایش اخبار، سایت‌ها و کسب و کارهای زیادی مشغول به فعالیت هستند ولی در زمینه پالایش و پردازش اخبار شاهد فعالیت کمتری در ایران بوده‌ایم و می‌توان گفت در حال حاضر به دلیل پیچیدگی های زبان فارسی کسب و کار ویژه ای در زمینه پالایش و پردازش که بتواند به تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها کمک کند به وجود نیامده است و بیشتر تمرکز کسب و کارها در حوزه مرور و پایش بوده است. در واقع خبریو به مدیران، کارشناسان و تصمیم گیران این امکان را می دهد که بتوانند از بین صدها خبرگزاری و از میان هزاران خبر، خبرهای مورد علاقه و نیاز خود را انتخاب کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. این خبر های پالایش و پردازش شده به صورت تر و تمیز با استفاده از سیستم خبریو در اختیار دنبال کنندگان آن خبر قرار می گیرد.
این اخبار در صورت استفاده از سیستم خبریو چگونه می تواند در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد؟
با عضویت در سامانه خبریو به آدرس www.khabario.com  و ورود به ناحیه کاربری، این امکان فراهم می شود تا فرد بتواند با تنظیمات اولیه، به اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کند همچنین می توان از طریق پیامک یا ایمیل این اخبار برای او فرستاده شود. و این روال به صورت  real time و در لحظه اتفاق می افتد و برخلاف سرویس های مشابه در زمان های خاصی و به صورت تجمیعی دراختیار فرد قرار نمی گیرد هرچند با انجام تنظیماتی می توان بولتن ها و خبرنامه های متنوعی را درساعات مشخصی از شبانه روز به صورت اتوماتیک ایجاد و منتشر کرد. به عبارتی دیگر، خبریو با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و تشخیص ذائقه خبری کاربر، می تواند یک خبرگزاری شخصی برای کسب و کار و حوزه فعالیت  وی ایجاد کند.
این سیستم چگونه و با چه ویژگی هایی اخبار را در اختیار مشتری قرار می دهد؟
متن کامل خبر منهای آنچه متن زائد و تبلیغات است به صورت تر و تمیز در اختیار کاربران این سرویس قرار می گیرد. همانطور که گفتم این سیستم یک سیستم مرور، پایش، پالایش و پردازش خبر است وضمن حذف اضافات خبر، امکان استفاده از خبر کامل را فراهم می کند که می تواند در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
این سیستم همچنین خبرهای تکراری را تشخیص داده و تمام آنها را در یک خبر تجمیع کرده و با خلاصه سازی و فشرده سازی، امکان استفاده از خبر به صورت بهینه را برای فرد فراهم می کند که منجر به کاهش قابل توجه زمان مطالعه خبر می شود. در این سامانه با انجام عملیات پردازش خبر این امکان بوجود می آید تا صاحب یک برند مثلا تولیدی بتواند میزان مثبت ویا منفی بودن اخبار را درباره فعالیت خود و رقبا رصد نماید.
چه مزایایی در استفاده از سیستم خبریو وجود دارد؟
شخصی سازی،صرفه جویی در زمان و آنالیز اخبار برای کسب درآمد از ویژگی های این سیستم است. این سیستم می تواند امکان آشنایی با فعالیت رقبا و همچنین پیش بینی آینده  خبری، در حوزه کسب و کار را نیز فراهم نماید. همچنین مرورگر چابک خبر امکان مرور سطحی و سریع حجم زیادی از اخبار را فراهم کرده است، نسخه های متنوع و مختلفی  بنا بر نیاز کاربران در خبریو وجود دارد ضمن آن که امکان انتشار آنی اخبار در شبکه های اجتماعی فقط با فشردن یک دکمه وجود دارد. استفاده از ابزارهای متن کاوی برای پردازش عمیق متون خبری در نسخه ی ویژه متخصصین متن کاوی قرار گرفته است. مجموعه این ابزارها امکان شناخت دقیق تر فرصت های واقعی در بازار، نیازها وشرایط عمومی کشور را برای افراد و کسب و کارها فراهم کرده است.
چطور به این ایده وارد شدیدو در حال حاضر چند نفر با این شرکت همکاری می کنند؟
من بیش از 13 سال است که در اکوسیستم ارزش آفرینی در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستم  تجربه راه اندازی چندین استارت آپ در حوزه های مختلفی چون داده های شهری،جامعه مجازی پردازش ایده، مانیتورینگ منابع انسانی، سامانه ی تعمیرات پیشگیرانه صنایع نفتی، پزشکی، املاک، هنری و تولید نرم افزار را در کارنامه خودم دارم و در طی این سالها در مجموع 2000 نیروی کار و بازاریاب را آموزش داده ام و در برخی از کسب و کارهایم تا بیش از  بیست هزار قرارداد با کسب وکارها را تجربه کرده ام ولی همیشه در این عرصه احساس کردم در دنیای مجازی و فناوری اطلاعات شرکت ها با داده کاوی و همچنین متن کاوی مشکل دارند و من از همین جا به موضوع و ایده شرکتم در زمینه خبریو رسیدم.
در حال حاضر  هسته تیم ما متشکل از 3 بنیانگذاراست : من سعید ابراهیمیان به عنوان مدیر محصول و توسعه دهنده مشغول به فعالیت می باشم ، سید حسین زمانی به عنوان مدیر فناوری اطلاعات در خبریو فعال است و سید محمد حسین موسوی به عنوان توسعه دهنده کسب و کار در خبریو مشغول به کار می باشد، علاوه بر ما، 5 نفر دیگر در توسعه علمی، نرم افزار و کسب و کار ما را یاری می کنند که با سه نفر از آنها بیش از 10 سال فعالیت مشترک داشته ایم . هر چند در یک استارتاپ مرز مشخصی بین وظایف محوله به افراد وجود ندارد و اصولا نباید کاری بر روی زمین بماند و این قانون در خبریو نیز حاکم است. بدین معنا که هر جا نیاز به یاری وجود داشته باشد تمام تیم خبریو فارق از شرح وظایف خود بسیج می شوند.
کسب و کارتان تا چه حدی مورد توجه قرار گرفته و آیا به موفقیت رسیده است؟
خوشبختانه ایده و کسب و کار ما مورد توجه شرکت های بزرگ قرار گرفته و مشتریان خوبی را جذب کرده ایم.ما یک شرکت سرویس محور هستیم و در حال حاضر بیش از 80  سازمان، شرکت و فرد حقیقی دریافت کننده خدمات ما هستند.
این شرکت از چه زمانی فعالیت خود را شروع کرده است؟
هسته اولیه این ایده از سال 1390 شکل گرفت در آن زمان موانع علمی زیادی برای تجاری سازی عملی این ایده وجود داشت علی رغم جذب تعدادی مشتری به دلیل نداشتن افق توسعه مناسب این کسب و کار ، این ایده تا سال1394 به حال خود رها شد. در سال 1394 با رصد مقالات علمی روز دنیا، امکان تجاری سازی با کیفیت این ایده، محقق شد  و رسما با یک برند جدید که همان خبریو می باشد پا به عرصه وجود نهاد.
کسب و کار شما چه نوع کسب و کاری است و آیا در زمینه بازاریابی موفق هستید؟
کسب و کار ما جزو استارتاپ های کاملا نوپاست و از طریق اکوسیستم استاندارد و مرسوم استارتاپی دنیا وارد کسب و کار شدیم ؛ در همین راستا  توسط شتاب دهنده تریگاپ شتابدهی شدیم و با توجه به این که در شتاب دهنده ها تاکید اصلی بر اصلاح مدل کسب و کار است و امکان دسترسی به مربیان و منتورهای با تجربه مهیا می باشد، ورود به مراکز رشد با پختگی بیشتر امکان پذیر می شود و همین امر موجب شده است خطاهای بازاریابی ما کاهش قابل توجه داشته و صرفه جویی تاثیر گذاری در زمان و هزینه بازاریابی رخ دهد. البته دلیل اصلی ما برای ورود به شتابدهنده، صرفا آموزش ها نبود زیرا بسیاری از این آموزش ها را بارها و بارها عمیقا تجربه کرده بودیم و شاید مهمترین دلیل ما برای ورود به شتابدهنده، تسهیل بازاریابی و از آن مهمتر جذب سرمایه کافی بوده است زیرا سرمایه گذاران در ایران نیز مانند اقصی نقاط دنیا بر روی ایده هایی که شتابدهی شده باشند بهتر سرمایه گذاری می کنند پس می توان گفت با توجه به عمر خبریو، بازاریابی موفقی داشته ایم.                   
خبریو محصول ایده یک فرد است یا تیمی که آن را به این مرحله رسانده اند؟
خوشبختانه اینجا فرد مطرح نیست و همه باهم و در قالب یک تیم به این هدف رسیدیم و شاید اگر تیم نبود چیزی بنام خبریو هم نمی توانست شکل بگیرد.
شرکت شما یک شرکت استارتاپی است نیاز استارتاپ ها در ایران چیست؟
خب استارتاپ ها در ایران نوپا هستند و ما هم یک شرکت استارتاپی هستیم و خوشبختانه سرمایه گذارانی هستند که می خواهند از ما حمایت کنند. باید استارتاپ ها و حمایت از این کسب و کار ها مورد توجه قرار بگیرد تا شرکت ها و کسب و کار های استارتاپی بتوانند توسعه پیدا کنند ولی آنچه که به نظر من از همه چیز مهمتر است سخت کوشی و باور است، من معتقد هستم هرکس برای آنچه که باور دارد سخت بکوشد  قطعا در سایه عنایت پروردگار به نتیجه خواهد رسید.
 گفتگو: امیرعلی بینام


چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

آیا مایل به شرکت درطرح کارورزی که توسط دولت اعلام شده هستید؟