لزوم افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و استخدام معلمان حق التدریسی

دکتر ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با بازارکار اعلام کرد
لزوم افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و استخدام معلمان حق التدریسی


مهمترین چالش حال حاضر و آینده آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی یا معلم است. این چالش بنابر اعلام مسئولان تا سال های آتی ادامه خواهد داشت ولی نکته مهم در این زمینه مسئولیت مجلس، دولت و دانشگاه فرهنگیان به عنوان محور جذب و تربیت معلم برای نظام آموزش و پرورش است. در این گفتگو با توجه به اهمیت موضوع تربیت و جذب معلم در نظام آموزش و پرورش کشور با دکتر جواد ساداتی نژاد نمایده تاثیرگذار و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به گفتگو نشستیم. دکتر ساداتی نژاد در موضوع وظایف دولت و مجلس، ماموریت ها و وظایف دانشگاه فرهنگیان و لزوم استخدام معلمان حــق التدریــس به عنوان قانون مصوب مجلس را تاکید می نماید.
◄ آموزش و پرورش با کمبود نیرو و به عبارت بهتر معلم مواجه است مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکل چه طرح و برنامه ای دارد؟ این را هم باید اضافه کنیم که دولت به راحتی حاضر نیست مجوزهای لازم را برای استخدام نیرو در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد این مشکلات چگونه باید حل شود؟
■ بله مهمترین چالشی که هم اکنون در آموزش و پرورش وجود دارد چالش کمبود نیرو یا همان معلم است. با توجه به همین موضوع دانشگاه فرهنگیان تاسیس شد تا نیروها یا معلم مورد نیاز آموزش و پرورش را تامین کند. متاسفانه دانشگاه فرهنگیان در پنج سال گذشته به غیر از امسال در راستای ماموریت خود حرکت نکرده و به وظایف خود عمل ننموده است. در واقع به غیر از امسال که 25 هزار دانشجو- معلم  در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شد در سالهای گذشته این پذیرش ها در حد سه هزار یا پنج هزار بود که اساسا تناسبی با نیازهای آموزش و پرورش نداشت. این امر باعث شد که ما دچار فقر منابع انسانی در آموزش و پرورش شویم و کمبود نیرو خیلی زودتر در آموزش و پرورش احساس شود که الان گرفتار این کمبود در کشور هستیم. به همین خاطر امسال بسیاری از مناطق آموزش و پرورش سراغ خرید خدمات آموزشی رفته اند چرا که چاره ای غیر از این نداشته و باید کمبود معلم را به گونه ای جبران می کردند.
یعنی دانشگاه فرهنگیان دیر جنبیده و فرصت ها را از دست داه است؟
■ اگر دانشگاه فرهنگیان به موقع اقدام به پذیرش دانشجو – معلم می کرد و در طول سال های گذشته سالانه 25 هزار نفر را پذیرش می کرد تاکنون می توانستیم سالانه 25 تا 30 هزار معلم داشته باشیم و  تا الان بخش عمده ای از نیازها برطرف می شد ولی متاسفانه این مهم مورد غفلت قرار گرفته و به ماموریت دانشگاه فرهنگیان عمل نشده است.
خوشبختانه با تغییر مدیریت دانشگاه فرهنگیان این قابلیت در دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده و سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم مجوز جذب 25 هزار دانشجو – معلم را به این دانشگاه داده است. البته سازمان برنامه و بودجه این آمادگی را دارد تا این ظرفیت را افزایش دهد و این تعداد را به 40 هزار دانشجو – معلم افزایش دهد.
◄ این تعداد پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش نیست به نظر شما وظیفه دولت در این زمینه چیست؟
■ قطعا اینگونه است تا سالهای آینده کمبود نیرو چالش آموزش و پرورش است و در این زمینه مسئولیت دولت سنگین است و باید بودجه مورد نیاز را برای این منظور در لایحه بودجه سال 1398 پیش بینی می کرد. دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر این ظرفیت را دارد که نیرو های بیشتری را آموزش و برای معلمی تربیت کند ولی تامین بودجه و سایر مجوزهای مربوط و جذب و استخدام در اختیار دولت است. در حال حاضر هم ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات آمادگی داریم تا پیشنهادات لازم را در این زمینه بررسی کنیم و بودجه و قوانین لازم را پیش بینی و تصویب کنیم.
◄ راهکار مجلش برای کمبود نیرو حداقل در کوتاه مدت برای آموزش و پرورش چیست؟
■ تا سال 1404 به 400 هزار معلم نیاز داریم و باید دانشگاه فرهنگیان برای تربیت و جذب این نیرو ها بیش از هر زمانی تلاش نماید. کمبود معلم موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن بگذریم ممکن است اثرات این کمبود نیرو را 20 سال آینده در نظام مدیریتی کشور شاهد باشیم. بنابراین تامین معلم اهتمام ویژه ای می خواهد و در کوتاه مدت دانشگاه فرهنگیان باید حمایت شود تا دانشجو – معلمان بیشتری را جذب کند و از سوی دیگر نیروهایی که در قالب خرید خدمت آموزشی در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می گیرند با آموزش های دانشگاه فرهنگیان دوره های کوتاه مدت و مفیدی را دریافت کنند تا کیفیت آموزشی ارتقا پیدا کند.
◄ به نظر شما ماده 28 چقدر می تواند در این زمینه به موضوع کمبود نیرو کمک کند و به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهد؟
■ ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان راهکار کوتاه مدتی است و می تواند شرایط خوبی را ایجاد کند و ما این موضوع را پیش بینی کردیم و در تابستان سال آینده از طریق ماده 28 برای جبران بخشی از کمبودها اقدام خواهد شد.یعنی نیرو های فارغ التحصیل از طریق دانشگاه فرهنگیان آموزش های لازم را می بینند و بعد وارد آموزش و پرورش می شوند.
◄ آیا مجلس در بودجه سال آینده نمی خواهد اقدامی برای تامین بودحه و جذب بیشتر معلم کند؟
■ دولت برای سال 1398 به این موضوع توجه نکرده است. ولی انتظار ما این است که این اتفاق بیفتد یا به صورت لایحه مستقل برای سال آینده مورد توجه قرار بگیرد.
◄ یکی از مشکلات قانون استخدام حق التدریسی هاست که با گذشت ماه ها از تصویب آن هنوز معطل مانده است؟ آیا مجلس در این زمینه الزامی ندارد؟
■ استخدام حق التدریسی ها قانون مجلس شورای اسلامی است و باید این قانون اجرا شود. بودجه اجرای این قانون از سوی دولت دیده نشده بود ولی ما تلاش می کنیم برای سال 1398 حدود 400 میلیارد تومان بودجه تصویب کنیم تا این قانون اجرایی شود.
◄ برخی از جمله مدیران آموزش و پرورش و چهره هایی مثل دکتر حداد عادل معتقدند نیروهای حق التدریس نیاد استخدام شوند نظر شما چیست؟
■ بحث تعیین تکلیف نیرو های حق التدریس سال ها بود که مطرح بود و دیگر این موضوع با مصوبه مجلس قانون شده و دولت باید آن را اجرا کند، از سوی دیگر نیروهای حق التدریس سال ها در آموزش و پرورش خدمت کرده اند و این نیروها توانمند و شایسته استخدام هستند.
◄ لطفا به عنوان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بفرمایید برای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی چه برنامه ای دارید چرا که نرخ بیکاری دانش آموختگان از دو برابر بودن آن نسبت به سایرین حکایت دارد؟
■ ما در مجلس با این موضوع هم سر و کار داریم؛ درست است که آموزش عالی مسئول مستقیم ایجاد اشتغال نیست و دولت باید این مسئولیت ها را دنبال کند ولی آموزش عالی هم باید فارغ التحصیلان توانمند تربیت کند و مهارت های لازم را برای آنها ارائه نماید تا آنها بتوانند راحت جذب بازارکار شوند. ما نیازمند این هستیم که دانشگاه های ما فارغ التحصیل کارآفرین تربیت کنند نه اینکه دانشجو و فارغ التحصیل خودش دنبال کار و کارجو باشد. الان عموم فارغ التحصیلان کارجو هستند و این موضوع باید مورد توجه آموزش عالی کشور باشد تا آموزش های خود را اصلاح و هدفمند نماید و به عبارت بهتر به سمت آموزش های مهارت محور و کارآفرین هدایت نماید.
از سوی دیگر باید شرکت های دانش بنیان تقویت شوند و شرایط ایجاد و توسعه آن ها تسهیل شود تا افراد کارآفرین از این طریق به توسعه اشتغال و کسب و کار بپردازند. داشتن پنجه توانمند در کنار مباحث تئوریک برایمان اهمیت دارد.
◄ در پایان به عنوان مدیرعامل بنیاد حامیان و خیران دانشگاه تهران بفرماید چه اهداف و فعالیت هایی را در این بنیاد دنبال می کنید؟
■ این بنیاد اهداف مختلفی را دنبال می کند که بورسیه دانشجویان برتر، کمک به تحصیل و پژوهش و توسعه ایده های کسب و کار از برنامه آن است. در حال حاضر بیش از 600 حامی و خیر در این بنــیــاد حــــــــضــور دارنــد و تــلاش ما ایــــن اســــت تــــا 10 ســال آیــنـــده 70 درصد بودجه دانشگاه تهران از طریق این حامیان و خیران تامین شود.


گفت گو:امیرعلی بینام
 


چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

آیا از عملکرد دولت در حوزه اشتغال در سال 97 رضایت دارید؟