نقش شرکت های نوآفرین در حذف واسطه های حوزه کشاورزی


نقش شرکت های نوآفرین در حذف واسطه های حوزه کشاورزی


اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی به‌حدی است که در دهه‌‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در تولید و راه‌اندازی نرم‌افزارها، پلتفرم‌ها، شرکت های نوآفرین و سایر تکنولوژی‌‌های مدرن برای بهره‌وری هرچه بیشتر در حوزه کشاورزی، به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.
به گزارش بازارکار به نقل از پژوهش خبری صدا وسیما: یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور که به‌عنوان یکی از بخش‌های استراتژیک، از اهمیت بسیار زیادی در رشد اقتصادی برخوردار است، حوزه کشاورزی و بخش‌های وابسته به‌ آن است. با توجه به اینکه امروز، عصر ارتباطات است و در این بین کسب ‌وکارهای نوینی در بستر اینترنت شکل گرفته که زمینه‌ساز سهولت بیشتر در کار و بهره‌وری بالاتر در بخش‌های گوناگون شده‌اند و جای خالی آنها در حوزه کشاورزی به شدت احساس می‌شود. شرکت های نوآفرین علاوه بر رونق بخش کشاورزی و کوتاه کردن دست واسطه ها، می‌توانند به اصلاح و توسعه این بخش نیز کمک کنند.
در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته اروپایی و امریکا که بخش مهمی از اقتصادشان به کشاورزی وابسته است، استفاده از شرکت های نوآفرین به رونق کشاورزی و خدمات مرتبط با آن منجر شده است؛ از آنجا که نفوذ شبکه موبایل و اینترنت در مناطق روستایی به سرعت در حال افزایش است، این امر پدید آورنده فرصتی است که شرکت های نوآفرین با استفاده از آن به حل مشکلات کشاورزان و رونق این بخش بپردازند. اتفاقی که آنچنان که باید و شاید هنوز در ایران به تعداد زیاد رخ نداده است و تازه جرقه‌های امیدواری زده شده تا جایی که تاکنون چندین رقابت شرکت های نوآفرین «ویکند» در مناطق گوناگون کشور در حوزه کشاورزی برگزار شده و تعدادی شرکت نوآفرین در حوزه کشاورزی فعالیت خود را با جدیت شروع کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به شرکت نوآفرین «کشمون» که در حوزه خرید مستقیم زعفران از کشاورزان فعالیت دارد و «کشت‌کالا» که آن هم برای ارتباط مستقیم کشاورزان با خریداران واقعی و حذف واسطه‌ها از بازار کشاورزی فعالیت می‌کند، اشاره کرد.
به دلیل آشفتگی بازار محصولات کشاورزی، هم واسطه ها‏، حضور پررنگی دارند و هم شیوه توزیع محصول هنوز به شکل سنتی انجام می‌شود و کمتر شاهد نقش فناوری در آن هستیم. توزیع محصولات کشاورزی در ایران از معضلات بسیاری رنج می‌برد که اصلی‌ترین آن‌ها وجود واسطه‌ها و نبود آمار دقیق از میزان تولید محصولات کشاورزی است اما به راستی راهکار دقیق حذف واسطه‌ها چیست و نبود آمار دقیق از محصولات کشاورزی به چه علت است؟ در همين راستا و براي تحليل بيشتر  مصاحبه اي با آقاي محمد زرندی، مدیر عامل و بنیانگذار شرکت نوآفرین کشت کالا انجام شد تا نظرات ایشان را در خصوص مطلع شویم. متن مصاحبه را در لینک ذیل بخوانید: 

https://www.iribnews.ir/files/fa/news/1398/9/4/4211524_351.pdf 

پزوهشگر : علی قنبری شیرسوار 


چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟