برنامه های آغاز سال تحصیلی و جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک تشریح کرد
برنامه های آغاز سال تحصیلی و جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش


وزیر آموزش و پرورش: شروع سال تحصیلی از 15 شهریور است، ولی کیفیت شروع سال تحصیلی به صورت حضوری، غیرحضوری یا ترکیبی قابل تغییر است و این بستگی به وضع مناطق خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،آقای حاجی میرزایی با حضور در برنامه نگاه یک شنبه شب شبکه یک سیما افزود: ما مسئولیت بزرگ در سال تحصیلی آینده بر عهده داریم و از یک سو خانواده ها، فرزندان خود را در اختیار آموزش و پرورش برای تعلیم قرار می دهند و از سوی دیگر حکومت، آینده جامعه را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است.
وی تصریح کرد: رسالت آموزش و پرورش قابل تعطیلی نیست و در شرایط کرونا در سال گذشته تدابیری انجام شد.
آقای حاجی میرزایی درباره زودتر شروع شدن سال تحصیلی آینده نیز گفت: اگر کاستی هایی در سال تحصیلی گذشته اتفاق افتاده را جبران کنیم و هم زمان بیشتری داشته باشیم تا اگر چنین بحرانی شدت گرفت و ناگزیر به تعطیلی بیشتر بودیم و از بستر مجازی؛ آموزش را به صورت غیرحضوری انجام دهیم، فرصت کافی را در اختیار داشته باشیم.
وی گفت: حدود 40 درصد مدارس، تعداد دانش آموزان به گونه ای است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بتوانیم کلاس ها را دایر کنیم اما مدارسی که تراکم دانش آموزان بالاست؛ دانش آموزان را به دو دسته تقسیم می کنیم و بر اساس آن، گروهی از دانش آموزان در روزهایی که به صورت حضوری حاضر می شوند بخشی از درس را فرا می گیرند و در روزهای دیگر که در کلاس حاضر نیستند بخش دیگری از همان درس را به صورت غیرحضوری دریافت می کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ستاد ملی کرونا اجازه فعالیت این نوع مدارس که روزهای پنجشنبه تعطیل بود را داده است تا از شش روز کاری برای آموزش استفاده کنیم و اگر شرایطی با وضع سفید باشد کلاس ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
آقای حاجی میرزایی افزود: در دنیا تصویر روشنی از آینده وجود ندارد و باید منعطف عمل کنیم و بر این اساس برنامه آموزشی را به صورت ترکیبی طراحی کرده ایم و متناسب با وضع استانی تصمیم گیری کنیم.
وی درباره شروع کلاس های حضوری در برخی از مدارس خاص در تهران نیز گفت: در مدارس دولتی این کار انجام نمی شود ولی ممکن است در برخی از مدارس غیردولتی این کار انجام شده باشد که به دلیل عدم آگاهی از مقررات بوده است که با تذکر وزارت آموزش و پرورش ملزم به رعایت شده اند و اگر این نوع مدارس از مقررات تخطی کنند شورای نظارت بر مدارس غیردولتی بر اساس مجازات های پیش بینی شده اعم از تعلیق یا لغو امتیاز آنها برخورد خواهد کرد.
آقای حاجی میرزایی درباره آموزش از طریق تلویزیون افزود: کمک تلویزیون بسیار مؤثر، به موقع و مسئولانه بود که بیش از دو هزار برنامه ضبط و پخش شد که بیشتر این برنامه ها به صورت زنده ارائه شد و کمک بزرگ این برنامه ها، بارگذاری محتوای آنها در شبکه شاد بود و دستیاری برای معلمین بود.
وی تصریح کرد: یکی از قدم های بزرگ در جهت عدالت آموزشی از طریق برنامه های آموزشی پخش شده از تلویزیون بود و طی گفتگویی که انجام شده، خواهان استمرار آن هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ضریب نفوذ تلویزیون بر اساس نظرسنجی های استانی قابل قبول بوده است افزود: بر اساس گزارشات، یکی از دروس ریاضی بیش از یکصد هزار بار دانلود شده است و مجموعه دروسی که بارگذاری شد طبق گزارش صدا و سیما، بیش از 27 میلیون بار دانلود شده بود و این نشان از اقبال جامعه نسبت به این اقدام بوده است.آقای حاجی میرزایی ادامه داد: یکی از مشکلات ما عرضه گسترده آموزشی بود و اطلاعی از دریافت طرف تقاضا نداشتیم و اگر سؤالی داشته باشد آن را چگونه مطرح کند
و ما نیازمند یک ارتباط تعاملی بودیم. وزیر آموزش و پرورش گفت: در مقطع دیپلم به دلیل زودتر برگزار شدن امتحان، سؤال انتخابی را مطرح کردیم.
آقای حاجی میرزایی در ادامه برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره عدم دسترسی برخی دانش آموزان به سامانه شاد هم گفت: هیچ راه حلی در ایران و کشورهای دنیا وجود ندارد که این مشکل را به صورت قاطع و کامل حل کند و تمامی راه حل ها با نقص هایی همراه است.
وی ادامه داد: تلویزیون بسیار خوب و بدون هزینه است اما تعاملی نیست و سامانه شاد یک راه حل تعاملی است اما دسترسی عام را ندارد.
آقای حاجی میرزایی تصریح کرد: هیچ دانش آموزی نباید به دلیل عدم دسترسی به اینترنت یا گوشی مناسب از تحصیل محروم بماند.
وی گفت: دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت نداشته و امکان استفاده آموزشی از تلویزیون را نداشتند بسته های خودآموز را تهیه کردیم که به صورت دوره های 10 روزه و دو هفتگی، توسط راهبران آموزشی در اختیار آنها قرار می گرفت و پس از طی این دوره، ابهامات آنها برطرف و بسته های جدید تحویل آنها قرار می گرفت.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در برخی مناطق از رادیو استفاده کردیم و در بعضی از استان ها از تلویزیون استانی، آموزش ها به صورت خاص استفاده شد و در مناطقی از یازده استان که معلم در آن منطقه ساکن بود کلاس ها را با تعداد دانش آموزان کم و در فصلی باز دایر کردند.
آقای حاجی میرزایی افزود: اینها روش های مختلفی بود که وزارت آموزش و پرورش به کار گرفت تا مطمئن باشیم تمامی دانش آموزان تحت آموزش قرار گرفته اند و قبل از امتحانات هم مدیران و معلمین برای پاسخ به سؤالات و ابهامات دانش آموزان در مدرسه با رعایت پروتکل های بهداشتی حضور داشتند.
وی گفت: بر اساس آخرین ارزیابی از میزان اقبال دانش آموزان از حضور معلمین، قبل از امتحانات در مدارس، در سطح روستاها حدود 20 درصد دانش آموزان مراجعه کرده اند و در شهرها حدود 15 درصد مراجعه و اشکالات آنها رفع شده است.
آقای حاجی میرزایی با اشاره به این که یک شاخص بزرگ درباره عملکرد قابل قبول آموزشی وزارت آموزش و پرورش، امتحانات نهایی بوده هم افزود: امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت سراسری و حضوری برگزار شد که تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته بیشتر بود و میزان نمرات در مقایسه با سال قبل حدود نیم نمره افزایش داشته است.
وی ادامه داد: در مورد دیپلم به دلیل زوتر برگزار شدن امتحان؛ سؤال انتخابی را مطرح کردیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره ارزیابی از سامانه شاد گفت: اگر فرصت کافی در اختیار ما بود و همه اجزای آن را کامل می کردیم و در چند منطقه به صورت آزمایشی اجرا می کردیم قطعاً با اشکالات کمتری روبرو بودیم ولی به دلیل نبود فرصت کافی، سامانه شاد از زمان شروع با اشکالاتی روبرو بود و این اشکالات به تدریج شناسایی و رفع شد.
آقای حاجی میرزایی افزود: این سامانه نیازمند آزمون ساز انجام حضور و غیاب، برگزاری زنده کلاس بین معلم و دانش آموز است که به تدریج اضافه شد.
وی تصریح کرد: تمام تلاش ما برای شروع سال تحصیلی آینده، فعال کردن ظرفیت های بیشتر در سامانه شاد است.
آقای حاجی میرزایی گفت: گفت و گوهایی با مجموعه هایی که تولید و یا امکان واردات تبلت ویژه دانش آموزان دارند آغاز کردیم که تبلت های ارزانتری را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و تمامی مناطقی که تحت پوشش اینترنت نبود به وزارت ارتباطات منتقل کردیم تا این مناطق هم از اینترنت بهره مند شوند.
وی افزود: بخش زیادی از دانش آموزان ما به اینترنت دسترسی و فعالیت داشتند که وزارت آموزش و پرورش یک بستر مطمئنی را در اختیار آنها قرار دادیم در بستر شاد تمامی مبادلات، آموزشی است و در این سامانه ارتباط منحصراً بین معلم و دانش آموز است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: درباره اینترنت دانش آموزان گفت و گوهایی انجام شده است که اینترنت با محدویت های خاص در دسترس دانش آموزان قرار گیرد که داشتن سامانه شاد امکان استفاده بهتر از اینترنت را خواهد داد.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: برخی از محتوای فرهنگی که در سامانه شاد بار گذاری شده تا حدود 10 میلیون بار بازدید شده است و دسترسی به محصولات فرهنگی مطمئن افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: با وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفت و گوهایی انجام شده تا فضای مطمئن تری برای دانش آموزان فراهم کنیم.
آقای حاجی میرزایی با بیان اینکه سامانه شاد برای وزارت آموزش و پرورش درآمد زایی ندارد هم گفت: همراه اول این فضا را در اختیار ما قرار داد و ترافیکی که استفاده می شود برای آنها منفعتی داشت و وزارت آموزش و پرورش هزینه ای نکرد و سرویسی را در اختیار ما قرار داد که ما حدود 14 میلیون دانش آموز را به آنها خدمات می دهیم بدون اینکه هزینه ای کرده باشیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس سند تحول آموزش و پرورش باید از آموزش محوری به سمت تربیت محوری سوق پیدا کنیم.
آقای حاجی میرزایی افزود: هرسال در سازمان مدارس غیر دولتی با هماهنگی حمایت و ستاد تنظیم بازار میزان رشد شهریه ها تعیین و اعلام می شود که این شهریه متناسب با وضعیت های مختلف مدارس خواهد بود و تمام این شهریه ها در سامانه سازمان مدارس غیر دولتی در دسترس است و خانواده ها می توانند با مراجعه با سامانه از هزینه های قطعی برای ثبت نام در مدارس مختلف مطلع شوند.
وی گفت: در مدارس غیر دولتی هزینه ای که بابت خدمات آموزشی الزامی دریافت می شود کاملا محدود است و هزینه ای هم بابت خدمات اضافه مانند کلاس های فوق برنامه، کلاس زبان، کلاس کنکو، المپیاد، اردوهای مختلف، سرویس مدارس و تغذیه دریافت می شود که بستگی به تفاهم مدرسه و خانواده دارد ولی این خدمات هم دارای سقف می باشد.
آقای حاجی میرزایی تصریح کرد: این مدارس خدماتی را که ارائه ندادند هزینه آن را باید برگردانند و در صورت تخطی قابل بررسی و پیگیری می باشد و با شکایت خانواده ها موجب لغو امتیاز برخی مدارس می شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس استیجاری هم گفت: در ستاد ملی کرونا و هیئت دولت حدود 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات که بهره برای تمامی مراکز آموزش و پرروش در نظر گرفته شده است که بر این اساس به ازای هر نیروی فعال می توانند 16 میلیون تومان وام کم بهره دریافت کنند.
وی درباره سند تحول آموزش و پرورش افزود: سند تحول مهم ترین ماموریت آموزش و پرروش است که در حدود 9 سال پیش تصویب و ابلاغ شده است و در طی این سال ها اقدامات زمینه سازی درباره اسند اجرا شده است که بر این اساس زیر نظام های شش گانه تدوین و در شورایعالی آموزش و پرورش تصویب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.
آقای حاجی میرزایی با اشاره به اهداف دوره های تحصیلی نیز گفت: اهدافی که در دوره اول ابتدایی، دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه باید انجام دهند هم تدوین و ابلاغ شده است.
وی افزود: در سند تحول بسته یادگیری بجای کتاب ذکر شده است که کتاب جزئی از این بسته می باشد و بجای کلاس، موقعیت یادگیری آمده است و بایستی محتوای یادگیری بر اساس اهداف سند تحول تدوین شود.
آقای حاجی میرزایی گفت: در حال حاضر تولید محتوا بر اساس سند تحول را شروع کرده ایم و پایان امسال راهنمای تولید تمامی بسته های یادگیری در تمام پایه ها خواهد بود و در سال 1400 محتوای یادگیری بر اساس اهداف سند تدوین خواهد شد که این کار طولانی مدت است و تلاش خواهیم کرد تا زودتر عملیاتی شود و با بخش هایی از سند را قابل مشاهده کنیم تا شوق جامعه را برای اتصال به سند بالا ببریم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: محتوای سند بسیار جذاب است که جامعه، دانش آموزان و خانواده ها در صورت اجرایی شدن سند تحول، علاقمند خواهند شد و تمام تلاش ما آشکار تر کردن ویژگی های سند تحول است.
وی گفت: اجرای سند تحول نیازمند بودجه است و در وزارت آموزش و پرورش در حدود 98 درصد بودجه صرف حقوق می شود و مجال کمتری به جنبه های کیفی پیدا می کنیم.
آقای حاجی میرزایی تصریح کرد: دولت همه ساله بیشترین رشد بودجه را به آموزش و پرورش اختصاص داده است و درسال 99 در حدود 27 درصد بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: جامعه ما به نتایج کوتاه مدت، واکنش بیشتری نشان می دهد و این موجب می شود تا نگاه به مسائل ساده تر باشد و راه حل های ساده تری داشته باشد که این راه حل ها پایدار نیست.
وی افزود: هیچ راهی برای توسعه پایدار جامعه، جز از طریق اصلاح جریان یادگیری و تقویت این جریان وجود ندارد و هر تحولی به میزان پایدار است که در جریان یادگیری جامعه رسوخ کرده باشد.
آقای حاجی میرزایی گفت: بیشترین افزایشی که دولت در فاصله سال های 92 تا 99 در حقوق کارکنان خود اعمال کرده حقوق (معلمین و کارکنان اداری) آموزش و پرورش بوده است و یک ضریب 50 درصدی در اسفند ماه به کارکنان اداری اضافه شد و برای معلمین در چهار نوبت در 9 ماه گذشته افزایش حقوق داشته ایم.
وزیر آموزش و پرورش درباره مسکن فرهنگیان افزود: حدود 20 هزار مسکن تاکنون مشخص شده که تا پایان دولت تحویل خواهد شد و به تمامی معلمین شاغل و بازنشسته که فاقد مسکن هستند که حدود 320 هزار نفر ثبت نام کرده اند و طبق ارزیابی وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر 75 هزار نفر تایید شده است که این تعداد اولویت اول وزارت آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به تبدیل وضع معلمین حق التدریسی گفت: بر اساس قانون کسانی که در آموزش و پرورش استخدام می شوند صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشند ولی قانونی در سال 88 تصویب شد تا کسانی که حق التدریسی هستند استخدام شدند و قرار بود 60 هزار نفر استخدام شوند و تاکنون با همان قانون و 11 بار اصلاح، 197 هزار نفر استخدام شده اند و حدود یکصد هزار نفر دیگر هم در انتظار استخدام هستند.
آقای حاجی میرزایی افزود: این روش برای ورود به آموزش و پرورش، روش مناسبی نیست و امسال 25 هزار نفر از این معلمان به ترتیب امتیاز و سابقه استخدام خواهند شد و در سال آینده هم به میزان بودجه و ردیف اختصاصی می توانند از این مسیر استفاده کنند.
 


چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟