مقاله و پژوهش

چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند‌؟

الگویی مناسب برای ایجاد یک سازمان یادگیرنده
چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند‌؟

شرکت‌ها از کارکنانشان می‌خواهند تا آنچه می‌دانند را با بقیه به اشتراک بگذارند. در همین راستا تحقیقی انجام شده که نشان می‌دهد این کار به خلاقیت بیشتر و عملکرد بهتر برای افراد، تیم‌های کاری و سازمان‌ها منجر خواهد شد. اما همچنان که شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا اشتراک دانش را رواج دهند (مثلا با جانمایی کارکنان در فضاهای بزرگی که با هم بیشتر در ارتباط باشند)، خیلی از کارکنان آنچه می‌دانند را بروز نمی‌دهند- پدیده‌ای که به احتکار دانش یا اختفای دانش مشهور است.

23 شهريور 1398 12:4
۸ طرز فکری که در کارآفرینان باید تغییر کند

۸ طرز فکری که در کارآفرینان باید تغییر کند

همیشه اولین تغییرات از درون ذهن افراد آغاز می‌شود. بنابراین هر زمانی که بخواهید در زندگی خود تغییری ایجاد کنید، فارغ از کوچک یا بزرگ‌بودن آن در اولین قدم باید ذهن خود را برای این تغییر آماده کنید. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، یکی از بهترین روش‌ها برای آزاد کردن ذهنتان از شیوه‌های فکری قدیمی، این است که خودتان را در موقعیت‌های مختلف تصور کنید و پیش‌بینی‌های خلاقانه‌ای برای روبه‌رویی با شرایط گوناگون و رسیدن به اهدافی که در نظر دارید در ذهنتان پرورش دهید. اگر احساس می‌کنید برای ایجاد تغییر در خود برای بهبود کیفیت کسب‌وکارتان آمادگی کافی دارید، با ادامه این مطلب و هشت ذهنیتی که در کارآفرینان باید حتما تغییر پیدا کند همراه شوید تا هرچه سریع‌تر ذهنتان را با ایجاد تغییرات لازم برای عبور از پیچ‌وخم‌های مسیر کارآفرینی و دستیابی به قله‌های موفقیت آماده کنید. برگرفته از: Entrepreneur

10 شهريور 1398 12:1
علل ترک شغل افراد دریک مطالعه میدانی بررسی شد

نتایج پاسخ 7300 نفر به این پرسش:
چراشغل ومحل کارخودرا تغییرمی دهید؟

شرکت ها برای دورکارکردن افراد دلایل شغلی و حرفه‌ای بسیاری دارند. گذشته از آنکه دورکاری در آینده بسیاری از شغل‌ها و حرفه‌ها دیده می‌شود، دورکاری باعث افزایش سلامت ذهنی کارمندان وکاهش استرس آن‌ها می شود و بهره‌مندی‌شان را افزایش می‌دهد.

29 امرداد 1398 16:10
نویسندگان شغل دوم ندارند

در حاشیه اعلام دستمزد پایه فیلمنامه از سوی کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران‌
نویسندگان شغل دوم ندارند

کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران نرخ پایه دستمزد قراردادهای نگارش فیلم‌نامه را در سال ۱۳۹۸ مصوب و اعلام کرد. در این مصوبه نرخ پایه پیشنهادی برای نگارش فیلمنامه‌ سینمایی 80 میلیون تومان، هر قسمت فیلمنامه‌ سریال تلویزیونی 15 میلیون تومان و هر قسمت فیلمنامه‌ سریال شبکه خانگی 30 میلیون تومان اعلام شده است. از یکی از اعضای شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان پرسیده‌ایم چرا این شفاف‌سازی اهمیت دارد؟ آن تصور خوشبینانه‌ای که نسبت به همه نویسندگان سینما وجود دارد، برای نویسندگان وطنی صدق نمی‌کند. ترجمه وطنی فیلمنامه نویس، مفهومی بشدت بومی و اینجایی دارد. به یقین شباهتی با مفهوم حقیقی فیلمنامه نویس ندارد. این ترجمه هیچ ارتباطی با ذات کار نویسندگی نداشته، بلکه ارتباط مستقیمی با محیط و شرایط دارد. فیلمنامه نویس، آنچنانکه هست معنا نمی شود؛ آنچنان که می‌خواهند معنا و ترجمه می‌شود.همچنانکه فیلمنامه نیز ترجمه‌ای خاص و متفاوت از تعریف جهانی و استاندارد آن دارد.

12 امرداد 1398 8:43
پنجره تحول را برکاریابی ها نبندید!

پنجره تحول را برکاریابی ها نبندید!

ثبات در بازار و جریانات اقتصادی ملی، مولد امنیت شغلی یعنی ضروری ترین عنصر حفظ میزان اشتغال ملی و حفظ سیر بالندگی حجم اشتغال ملی و حفظ و بهبود مستمر نیروی کار به حساب می آید. بالا و پایین شدن های سینوسی جریانات اقتصادی، برخی از مولفه های کلیدی اقتصاد را از دسترس خارج می کند و برخی را تخریب و مجبور به تغییر شکل دادن می کند. در چنین حالتی اعتماد عمومی به سرمایه گذاری کاهش یافته و لذا بخشی از سرمایه ملی که راهی بیابد از کشور خارج می شود و بخش دیگر میل به ورود به فعالیت های سوداگری نامشروع و در بهترین حالت خنثی نسبت به مقدرات ملی می کند. تیره و تار شدن چشم انداز رشد، باعث مظنون و نا امید شدن سرمایه ی انسانی شده و حالا مکان بروز و شکوفایی دانش و خلاقیت ملی که محصول سرمایه گذاری های بلند مدت است به خارج از مرزها، انتقال می یابد. اما چیزی که تغییر شکل می دهد و می ماند، میل به سرمایه گذاری استراتژیک، بنیادی و بلند مدت است که به عطش سرمایه گذاری در طرح های ضربتی و باصطلاح زودبازده و در وجوه منفی اش به شهوت کلاهبرداری و مشاغل ضد اجتماعی تغییر حالت می دهد و بلای جان جامعه شده بگونه ای که باقیمانده سرمایه های ملی را در م

16 تير 1398 14:56
بمانیم یا استعفا دهیم؟

وقتی شغلمان به چیزی تبدیل می‌شود که دوستش نداریم
بمانیم یا استعفا دهیم؟

آیا شغلتان تبدیل به چیزی شده که دیگر آن را نمی‌خواهید؟ «الیسون بیرد» و «دن مک‌گین»، ویراستاران ارشد مجله کسب‌وکار هاروارد با همراهی «فرانچسکا جینو»، استاد مدرسه کسب‌وکار هاروارد به سوالات شما در این رابطه پاسخ می‌دهند. وقتی رئیستان، وظایفی را به شما محول می‌کند که دوست ندارید چه باید بکنید؟ اگر شرکت، نقشی را برایتان در نظر گرفته که هیچ سنخیتی با شما ندارد یا شغلی که برایش درخواست دادید با چیزی که حالا به شما پیشنهاد شده، زمین تا آسمان فرق دارد، چه باید کرد؟ آنها به این سوالات پاسخ می‌دهند.

3 تير 1398 16:23
تصمیم‌گیری بهتر = برگزاری جلسات کارآمدتر

سه پرسش مهم برای اینکه بدانید جلسات کاری کاربردی دارید یا نه
تصمیم‌گیری بهتر = برگزاری جلسات کارآمدتر

تصمیم‌‌گیری، نیروی حیات سازمان‌ها است و جلسات جایی هستند که تصمیم‌های مهم کسب‌وکار در آنها اتخاذ می‌شوند. با این حال، خیلی از مدیران وقتی می‌خواهند تجربیات خودشان را از جلسات توصیف کنند، پریشان می‌شوند. برخی رهبران کسب‌وکار آشکارا از اینکه زمان زیادی را (معمولا شش تا هفت ساعت در روز) به فعالیتی بی‌حاصل اختصاص می‌دهند، شکایت دارند. یکی از این رهبران می‌گوید: «تقریبا همه زمانم را در جلسات صرف می‌کنم و تا بعد از ساعت ۶ بعدازظهر به کارهای خودم نمی‌رسم.»

1 تير 1398 11:28
مساله بیکاری و راه‌حل‌های آن

راه‌کارهای علمی آزموده‌شده برای اصلاح فرآیندهای کلان ایجاد اشتغال
مساله بیکاری و راه‌حل‌های آن

کنگاوری امروزه مساله بیکاری و به دنبال آن چگونگی ایجاد اشتغال، به‌عنوان یکی از مسائل مهم اجتماعی – اقتصادی، گریبانگیر بسیاری از کشورها و دولت‌ها است. این مساله همانند بسیاری دیگر از مسائل کلان کشور، ابعادی چندوجهی و اثر سیستمی قابل‌توجهی دارد؛ از این رو ارائه راهکارهای علمی آزموده شده برای مهار بیکاری اهمیت فراوانی دارد. در این نوشتار قصد داریم مهم‌ترین راهبردهای مقابله با بیکاری را بیان کنیم. این راهبردها در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا به‌صورت دقیق تدوین و جاری‌سازی شده‌اند و نتایج مطلوبی در پی داشته است.

23 ارديبهشت 1398 12:27
اصول هدایت رابطه‌ها در محیط کار

اهمیت روانشناسی سازمانی در ایجاد فضای کاری سالم
اصول هدایت رابطه‌ها در محیط کار

بسیاری از افراد با شریک زندگی خود در محیط کار آشنا می‌شوند، با وجود این بحث‌های زیادی پیرامون این مساله وجود دارد. حتی بعضی از شرکت‌ها سیاست‌های سختگیرانه‌ای در قبال این مساله دارند. بنابراین اگر شما و یکی از همکارانتان به یکدیگر علاقه‌مند شده و بخواهید با هم آشنایی بیشتری داشته باشید چه باید کرد؟ آیا باید از فکر آن بیرون بیایید؟ آیا آنچه از لحاظ حرفه‌ای و کاری درست تلقی می‌شود باید اتفاقات خوبی را که باید در زندگی شخصی‌تان رخ دهد تحت تاثیر قرار دهد؟ افراد خبره چه می‌گویند طبق نظر آرت‌ مارکمن، استاد روانشناسی و بازاریابی در دانشگاه تگزاس آستین دلایل بسیار خوبی برای علاقه همکاران به یکدیگر در محیط کار وجود دارد. «شما ساعت‌های بسیار زیادی را در محیط کار سپری می‌کنید، کار کردن در کنار هم، داشتن گفت‌وگوهای باز و صریح، احتمال ایجاد روابط رمانتیک را بالا می‌برد.» تحقیقات نشان می‌دهند که ما اغلب جذب افرادی می‌شویم که به ما شباهت بیشتری دارند. ایمی نیکول بیکر، استادیار روانشناسی دانشگاه نیوهاون و نویسنده مجموعه «نوشته‌های بی‌شمار درباره روابط در محیط کار» می‌گوید: «هرچه با یک شخص آشنایی بیشتری داشته باشید این

18 اسفند 1397 13:59
اخراج کارکنان سمّی:راه حلی قطعی یا درمان موقتی؟

اخراج کارکنان سمّی:
راه حلی قطعی یا درمان موقتی؟

«اوه، ببخشید. آب، لطفا بدون یخ باشه.» این پاسخ «نوئل فریمن» بود، مدیر ارشد مالی شرکت «فرانکلین». او سخت در فکر بود، در حالی که داشت از پنجره هواپیما به ابرها نگاه می‌کرد. در حال بازگشت به خانه بود. از یک سفر دو روزه برمی‌گشت. رفته بود تا از بزرگ‌ترین کارخانه شرکت در آرکانزاس بازدید کند. کار شرکت فرانکلین، طراحی، مهندسی و تولید سیستم‌های کنترل دما برای ماشین‌های معمولی و شاسی بلند بود. این شرکت، زیرمجموعه شرکت «FB Holdings»، یک شرکت تولیدی در آرورا (شهری در ایالت ایلینوی) بود و از بخت بد، طی ۱۰ سال گذشته در مقایسه با سایر زیرمجموعه‌ها بدترین عملکرد را داشت.

3 دی 1397 9:29

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظر شما برنامه توسعه مشاغل خانگی تاچه می تواند در بیکاری دانش آموختگان دانشگاه ها تاثیرداشته باشد؟